onsdag 24. april 2013

Våren er kommet til sørlandet :)


Men bortsett fra og bekymre seg om alt arbeide vi hadde med og ordne med plenen i fjor høst var forgjeves er det kommet masse vårtegn i hagen!
Vi har en veldig "ny" hage, da tidligere eiere av huset ikke hadde vedlikeholdt den noe særlig eller plantet noe blomster og busker bortsett fra en del frukttrær.  Jeg elsker frodige hager, liker veldig godt Engelske Cottage hager, der det er frodig og blomsterrikt. Og det kan godt gro litt villt og uhemmet.Liker når naturen for lov og styre litt selv. Jeg føler jo innimellom at det er en lang vei dit. Men et sted må man jo begynne og jeg koser meg underveis. Mulig jeg bør gå litt mer på besøk til bekjente med  hager og "kidnappe" litt stiklinger osv.
I år er planen iallefall og prøve ut litt forskjellige sommerblomster, jeg skal også lage meg kjøkkenhage og forhåpentligvis kommer drivhuset mannen min har lovet meg opp også. :)

Men over til vårtegn i hagen.

Under snøen er det grønt, jeg husker virkelig ikke hva dette er for noe. Men den hadde masse små søte blå blomster.

Hagepynten min dukker også frem under snøen,ekornet vi glemte og ta inn i vinter ser ut og ha klart seg fint.



 Noe ukjent noe som dukker frem.

Etter mannen min tok og spadde hagen for et godt lagt med snø har det smeltet fort! 

Denne thuja er ikke akkurat vakker, den var knekt på midten når vi flyttet inn. Men ungene har likt den veldig godt. De pleier og leke under det med sine små figurer og dyr, lager huske og lekeplass til småfigurene sine under der. Muligens jeg fjerner den i år og planter noe annet.Steinrøysa bak der vil jeg gjøre noe med i år, men usikker fortsatt på hva.



Under snøen dukker det også frem en julerose, vil den komme seg mon tro?


 Etter en liten opprydding i boden i jakt etter utepottene mine fant jeg to klatrehortensia jeg hadde helt glemt av, rakk ikke plante dem i fjorhøst. Jeg tok den med ut i dagslys for og kaste dem i komposten, men det ser jo ut som de har klart seg fint, masse nye knopper iallefall! :)

Første krokusen holder på og springe ut! :)


Har krokus i plenen også. Så en hage med masse løkblomster i en vårgrå plen og syntes det var så fint. Men jeg glemte en vesentlig ting og det er at jeg har barn! Både de og naboungene tråkker jo ned de små løk spirene. Men inntil jeg får en hel masse av søte løkplanter i plenen og ikkebare noen få, for jeg legge ut noe der dem står. Snakk om og lage ekstra jobb for seg selv. hm.. men må nok finne noe annet enn stein så jeg ikke dreper gresset med det samme også. :P


Dette tror jeg er hagenellik? Jeg sådde noe i fjor eller var det forfjor, men det har ikke blomstret enda.



Bortsett fra noen knekte greiner ser rhododendron ut til og ha klart seg fint under all snøen.


Litt hagepynt må til, denne var så søt at den ville bli med hjem og sitte ved ytterdøra vår.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar