torsdag 4. april 2013

Såliste 2013


Her er min såliste, da jeg har bestilt en del frø fra Sverige er jeg litt usikker på noen av de Norske navnene.  Det er litt greit og samle alle navnene på et sted, så vet man hvem man evt vil ha igjen til neste år. Listen er ikke helt komplett da det blir nok litt mer navn tilføyd underveis ,må gå gjennom frø potter og se hva jeg har.  Også blir det en del som skal bli sådd i friland og noe venter jeg med og så inne til neste mnd. som erteblomster blant annet.


Blomster/prydvekst:

Børstenellik  'Pinocchio'
DAHLIA 'Pompon Lilliput'

DAHLIA 'Decorative Giants'
DAHLIA 'Collarette Dandy'
DAHLIA 'Fantasia'
Kjempekrage "Exhibition'
Maximiliams Solros
Fløyelsblomst 'Atrosanguinea'

praktmalve
Pionvalmue
Jomfru i det grønne 'Miss Jekyll'
Ettårig stokkrose 'Majorette'
Cosmos 'Early Summer'
Cosmos'Rubenza'
Cosmos 'Candy Stripe'
Atlasblomst 'Meteor`
Virginatobakk
Løvemunn
Petunia





Grønnsaker/nyttevekster:
Sukkerert  "bomby"
Friseesalat  'Ricciutissima d'Ingegnoli'
Sikori salat
chenopodium foliosum `strawberry sticks`
Prydmais "striped-leafed" - Denne er vel mer til pryd enn matnyttig muligens.
Gresskar " yellow crookneck"
Flaskegresskar
Prydgresskar
Rød løk 'Long Red Florence'
Rabarbara
Kålarabi "blå winer"

Tomater:
 Gardener's Delight
Banana legs
Flamme
Green Grape
Pink Loveapple
Porter
Sugar lump


Jeg og barna har litt testing av såing av div frø fra frukt fra butikken og kjøpte frø.

Eksotiske frukter/bær. 
Sitron
Banan ( 2 forskjellige sorter, jeg skal finne frem navnene og få notert dem ned her)
Mango
Advocado
Kiwi
Dragefrukt
Pepino
Litchi
Physalis
Kokos

Og så har vi satt en ananas topp i vann og se om den setter røtter da.

Det er spennde med slike vekster, vi har spire på sitron,mango,advocado, kiwi og physalis.
Banan frøene trenger og bli vekket fra "dvale" så driver og flytter dem fra varme om dagen og litt kjøligere om natten. jeg er spent om det blir noe av dem.  Kokosnøtten er guttungen min sitt prosjekt, når vi handlet inn en del frukter på butikken så ville han selvsagt også ha kokosnøtt! Så googlet litt på nett ang kokosnøtt og funnet en fremgangsmåte som har fungert på flere.
Målet er ikke og få frukter på disse vekstene, slik tar vi som en kjempe bonus. Mest gjør vi det bare for morro skyld, for det er veldig viktig når det kommer til hage. Man gjør det fordi det er givende,spennende og morsomt :)














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar