fredag 12. april 2013

Dyreliv i hagen. Tilbakeblikk på noen spesielle øyeblikk 2012.


Jeg satt og kikket gjennom  bilder fra i fjor sommer, da slo det meg at hagen vår er godt på vei og bli en hage med et lite mangfold av dyr. Sikkert fordi vi rydder ikke vekk store kvisthauger om høsten og lar alt ligge som gjemmeplasser for smådyr. Vi har deler av tomta som naturtomt selv om vi bor i ganske tett nabolag. Jeg er glad at vi  er heldig og ha skogen som nærmeste nabo også.

Her er noen av gjestene vi hadde innom i fjor.


Vi har hagen full av disse, de dukker frem under steiner og stokker. Søte store og små padder. Men også frosker hopper stadig forbi hos oss, nedi kvitshaugen vi samler inn i løpet av sesongen yrer det av liv i på vår/sommeren igjen. Vi har en liten bekk nedfor huset der det om våren alltid blir massevis av rumpetroll. Kommunen har nå vært og grøftet opp den lille bekken på nytt pga oversvømmelser, og jeg håper  virkelig det allikevel blir liv og se der til sommeren igjen. Det er så viktig i en slik tid der alt skal være asfalt og betong at det er plass til de ville dyrene også.  Barna er like begeistret for hver gang dem finner disse hoppene amfibiene i hagen vår og mamman deres også :)


En av reptilene vi ser mye hos oss er buorm, denne ble fanget inn for nærmere inspeksjon av barna. Viktig dem får se dyrene nærme og lære dem og kjenne. Etter en liten stund ble den sluppet løs igjen, en litt unna huset da pga vi var redd kattene skulle jage den. Disse har en forsvar mekanisme at de spiller død og STINKER når dem blir truet.

En annen reptil vi ser mye til er stålormen  denne var litt uheldig og våknet opp og gikk for og ta et solbad en mars dag i fjor, sløv og kald etter ligget i davle gikk den nok rett i kjeften på en av kattene våre. Men vi fikk raskt reddet den. Halen dens derimot mistet den i møte med pus. Forhåpnetligvis klare den seg helt fint vi hadde tross alt mange dager med over 20 grader i mars i fjor! ( ser ut vinduet og det er snart midten av april og det er over halvmeter snø i hagen fortsatt) 
 Barna mine fikk lov og holde og undersøke .Dem er så flinke og forsiktige og er veldig nøye på at den skulle få komme seg på en tygg og solrik pass like etterpå.



Denne lille karen ble jeg overlykkelig og finne i egen hage!!! jeg trodde virkelig ikke mine egnene øyne da jeg skjønte hva hundene mine var så voldsomt oppgira for.De hadde gått rett på lille bollapinnsvin da de skulle ta siste luftetur i hagen for kvelden. Jeg var så redd den lille var skadet at en liten raskt undersøkelse måte til, men alt virket og være i skjønneste orden og Bolla var nok bare like paff over møte med hundene som dem var.



Litt kattemat ble servert som et plaster på såret, og vi så fra nå av Bolla mange ganger den høsten. Jeg håper vi får det  privilegium og møte han/henne til neste år også. For pinnsvin vil jeg gjerne ha i hagen! 



Nå virker det som vi driver og løfter og håndterer alle dyr vi møter i naturen, men det er slett ikke tilfellet! Jeg lærer barna se men ikke røre prinsippet, og dem er veldig flinke og bare observere også . Men denne sommeren var litt spesiell og vi hadde mange unike møter med dyra rundt oss.
Et annet dyr som ikke bor rett i hagen vår men et lite stykke unna er en koloni med dvergflaggermus. Fantastiske dyr!!  Vi gleder oss masse til og og dra og observere dem når det er varmere i været. Denne jeg holder her var kald og pjusket og ble løftet opp til en tryggere plass enn bakken, antageligvis et ungt dyr som fortsatt ikke var helt stødig på vingene sine. 










Litt lengre nedi hagen har vi denne flotte kolonien av surikatter! nydelige nysgjerrige dyr. hehehe... neida, fullt så livlig og eksotisk bor vi ikke til. Denne ble fotografert i dyreparken i sommer. :) søt hva? 




Håper det blir mange slike møter i år også!  


Har du et rikt dyreliv i hagen din?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar