fredag 19. april 2013

Endelig varmegrader! Og litt oppdatering om div frøplanter.



Det smelter endelig!!
Men jeg tror det vil ta en stund før hagen er helt bar. Det er fortsatt rundt 40 cm snø. Men jeg kan tråkke gjennom snøen om man går på den, så det er muligens et godt tegn. Den er ikke lengre hardpakket. Det hullet i midten der er etter vi litt tidligere i vinter satte oss ned med bål i hagen og grillet pølser med barna, jeg var litt bekymret for og sitte akkurat der. Den lille hagedammen min er jo under der en plass( om den har overlevd vinteren) Neida sier mannen, snøen vil ikke smelte så mye. Morgenen etter bål grillingen var det et dypt hull midt i hagen, helt ned til steinene som ligger rundt dammen. Nå har det smeltet enda mer da. Og jeg har vært ute i dag og plukket opp noe hagepynt som lå der . Det kom plutselig frem en solcelle lampe også. Den virker tross den var blitt glemt der ute i vinter :) Lager stemningsfylt lys på kvelden der i den lille snøhula si.


Litt div. bildeoppdateringer på hva som skjer på plantefronten :)

Vi har jo sådd en del, mye fordi jeg har med barna når vi velger frøposer og de finner jo så mye rart. Denne har min datter sådd, det er et gresskar men jeg er litt usikker på hvilken type.Jeg glemte helt og notere ned hvilken type.  Men den begynner og bli ALT for stor da den står i romtemperatur. Planen var og flytte den ned i kaldere rom, men pga plassmangel under plantelyset har den blitt stående på kjøkkenbenken.


Angående plassmangel. Her er den noen av de plantene (mest tomatplanter) som ikke har fått plass under plantelyset i litt kaldere rom. Det er alt for fullt på kjøkkenbenken! og litt for dårlig lys. Men klarer ikke kaste noen småspirer, så spørs om jeg ikke bør ordne til mer plantelys i helgen!



Minipop kalles denne maisen her. Har rundt 8 småplanter av denne. Har også en annen type mais, prydmais. Men er det noe som heter at de forskjellige sortene bør plantes med en god del avstand , tror jeg må undersøke det litt nærmere. 


Disse spirene er så vakre! Se den sterke nydelige fargen på stengelen! Dette er bare litt sånn test såing. Disse tror jeg skal prøve og så direkte når tiden er inne for det. Dette er da rødbeter som heter " Bull`s Blood" . De får visst en fin nydelig farge på bladverket som er fin både til pryd og kan spises, jeg  skal prøve og så noen av disse i potter. 


Chili planten min fra plantasjen har busket seg godt etter jeg toppet den. 




Mangoen har endelig begynt og spire! Den ser jo bare så delikat og skjør ut. Men utrolig morsomt at den har klart seg så langt, spent på fortsettelsen :)


Litt godt og blandet i bilder i dag. Her er en av orkideene mine, denne har blomstret utrolig lenge! jeg tror det var i slutten av februar jeg kjøpte den på IKEA.
 


 Denne ville min datter kjøpe! Nydelig tusenfryd!


3 kommentarer:

  1. Så flott å være i gang igjen, snøen har litt smelting igjen her også. Men spiring innendørs, det er våren sin det.

    God Helg

    Hilsen Tove Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er kjempe deilig! :) Og at det spirer inne er bare herlig! Er en grunn for jeg sår alt for mye, elsker og se de nye spirende vokse frem.
      Ha en fin helg :)

      Slett
  2. Jammen er var det frodig hos deg, selv om det fortsatt er mye snø ute. Godt vi kan skape litt vår inne.

    Ønsker deg en fin helg, og har du lyst til å delta på Helgegleder i morgen, så er du hjertelig velkommen.

    Klem

    SvarSlett